Børneyoga

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHer på Koh Lanta laver jeg børneyoga for 30 unger af forskellige nationaliteter (primært svensk) i alderen 3-10 år.
Jeg vil gerne dele ud af mine erfaringer, så hvis du er interesseret, så kan du læse med her.

Det vigtigste i børneyoga er at forberede børnene på yoga på en sjov måde, så de bliver ved og lærer via leg. Vise dem (og forældrene), at yoga kun er sjov og ballade og ikke noget farligt.

Fordele ved børneyoga:

OLYMPUS DIGITAL CAMERADet er skræmmende, så hurtigt det går nedad for børns fleksibilitet. Indtil de er omkring 8-9 år, så er de super smidige, og deres kroppe kan twistes i alle mulige forskellige yogastillinger. Men så begynder de i skole, og så går det galt.
De sidder stille på en stol i alt for lang tid af gangen, og deres krop krøller sig hurtigt sammen til en stiv og slasket kontorkrop. Allerede her starter begyndende rygsmerter, stiv nakke og dårlig vejrtrækning.

Yoga hjælper børnene til at komme tilbage til kroppen. Det hjælper på bedre fleksibilitet og styrke, så børnene kan holde til de lange skoledage.

Børnene er trætte og udmattede efter lange skoledage, og herefter skal de videre til alverdens fritidsaktiviteter, legeaftaler og børnefødselsdage. Det skaber uro og stress i en alt for tidlig alder. Børneyoga hjælper børnene til at trække vejret helt ned i maven, slappe af og finde roen indeni. Det ruster dem til det vestlige uddannelsessystem, hvor alt for mange bukker under med stress, fordi de ikke har lært at trække vejret og lytte til sig selv.

OLYMPUS DIGITAL CAMERADerudover er det tydeligt at se, at børnenes selvbevidsthed forandres, når de kommer i skole. Normalt er børn fulde af selvtillid og gåpåmod, men i skolen bliver de konstant testet og vurderet, hvilket gør dem mere og mere kritiske og usikre.
Børneyoga viser dem, at de kan mere, end de tror! Her kan de få lov at lege og prøve grænser af, uden at der er et slutresultat eller en konkurrence involveret. De lærer også at mærke efter og sætte grænser, når kroppen selv siger stop.

Jeg har samlet lidt tips, hvis man skal instruere børneyoga – eller hvis man undrer sig over, hvordan børneyoga fungerer:

  • Drop de passive meditative stillinger. Alt skal foregå i hurtigt tempo, og der skal hele tiden ske noget.
  • Fjol og leg så meget som muligt. Vær kreativ og fantasifuld.
  • Lav lydeffekter for at holde børnenes opmærksomhed.
  • Skab historier og temaer. Brug billeder.
  • Inddrag dyr, lav dyrelyde og dyrebevægelser.
  • Inddrag mad! Lad børnene være pizzaslices, kagestykker og slaskede spaghettier.
  • Lav lege og partnerøvelser.
  • Øv børnene i at behandle hinanden godt. Ingen må snakke negativt i yogaklasserne.
  • Øv dem i at være taknemmelige, sig tak.
  • Forbered dem på yogakulturen – nævn vejrtrækning, mudras og andre yogatraditioner.
  • Børn kan meget mere, end du tror! De er super fleksible, fordi de er vant til at bruge hele kroppen, når de leger. De tør meget mere end voksne, og de har masser af selvtillid og gåpåmod.
  • Slut yogatimen af med afslapning. Lav en kropsscanning eller fortæl en beroligende historie.

Jeg ville ønske, at flere fik øjnene op for børneyoga og vigtigheden af dette. Fx ville det være fantastisk, hvis man kunne lade det være en del af undervisningen i skoler og børnehaver.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMen allerhelst ville jeg ønske, at vi som samfund ikke havde behov for børneyoga. Det er et tegn på, at vores samfund er sygt og stresset, og vi kan undgå alle disse konsekvenser, bare ved at forkorte skoledagene og give plads til mere fri leg og frisk luft i naturen…